9강 어휘
Let's Check It Out
다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
While hunting is an important activity in hunter-gatherer subsistence, successful hunters, who may naturally be pleased with themselves, are expected to show humility and gentleness. To the Ju/wasi, for example, announcing a kill is a sign of arrogance and is strongly ① discouraged. Many good hunters also do no hunting at all for weeks or months at a time. After a run of successful hunts a hunter will ② stop hunting in order to give other men the chance to reciprocate. A hunter’s success might be ③ appreciated up to a point, but too much success might draw the envy and bitterness of others. One of the contradictions in the communal life of hunter-gatherers is the pressure on the one hand to prove oneself by hunting and to be generous, and the counterpressure on the other against being too ④ unsuccessful. To solve this problem, bursts of active hunting are ⑤ alternated by periods of inactivity “to cool their hearts and make them gentle.”
✽subsistence: 생계
✽✽reciprocate: (비슷한 행동으로) 호응하다, 대응하다
{해석}
사냥이 수렵 채집인의 생계에 중요한 활동이기는 하지만, 성공을 거둔 사냥꾼은, 당연히 스스로에 대하여 만족할 수도 있겠으나, 겸손함과 관대함을 보여야 한다. 예를 들어 Ju/wasi 족에게 있어 (짐승을) 죽였다고 알리는 행동은 오만함의 신호이며, 그렇게 하지 못하도록 강력히 만류된다. 많은 훌륭한 사냥꾼이 한 번에 여러 주 혹은 여러 달 동안 사냥을 전혀 하지 않기도 한다. 한동안 계속 사냥에 성공한 후, 사냥꾼은 다른 사람이 호응할 기회를 주기 위해 으레 사냥을 멈춘다. 사냥꾼의 성공은 어느 정도까지는 높이 평가될지 모르지만, 너무 큰 성공은 다른 사람의 질투와 화를 불러일으킬 수도 있다. 수렵 채집인의 공동생활에서 한 가지의 모순은 한편으로 사냥을 통해 자신을 입증하면서도 인심도 쓰라는 압력과 다른 한편으로 지나치게 (사냥에) 성공하지 못하는(→ 성공하는) 것을 막는 반대 압력이다. 이러한 문제를 해결하기 위해 한바탕의 활동적인 사냥은 ‘(격앙된) 그들의 마음을 식히고 그들을 관대하게 해 줄’ 비활동의 시기와 번갈아 나오게 된다.
Exercises
1. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
Whenever there is an area of the brain with underactivation, there is usually overactivation in other regions. The term for this is compensation. For example, when a ① blind individual does something that should involve sight, there is underactivation in regions of the brain involved in vision and overactivation in the areas governing the other senses. This same process of compensation is present with the ② poor reader: the reduction in the parietal and occipital lobes (two regions which play a significant role in the reading process) is accompanied by increased activation in the left prefrontal area. Compensation related to reading can be harmful because it ③ maintains the natural reading progression that has evolved since the beginning of reading. ④ Established pathways are usually the most efficient in accomplishing a task. Consider someone who suffers a stroke and loses specific physical movements. If the regions of the brain responsible for those actions cannot be repaired, the brain will seek alternative pathways to restore the physical motion. However, even if restored, it is ⑤ unlikely that the process will be as efficient as the procedure that has evolved over millions of years of brain evolution.
✽parietal lobe: 두정엽
✽✽occipital lobe: 후두엽
✽✽✽prefrontal: 전전두엽의
{해석}
뇌의 한 영역에서 저활성화가 일어날 때마다, 보통 다른 영역에서는 과잉 활성화가 일어난다. 이것에 해당하는 용어가 보상이다. 예를 들어, 시각 장애인이 시각을 수반해야 하는 일을 할 때, 시각과 관련된 뇌 영역에서는 저활성화가 일어나고 다른 감각을 지배하는 영역에서는 과잉 활성화가 일어난다. 이런 동일한 보상 과정이 읽기가 부진한 사람과 관련해서도 존재한다. 두정엽과 후두엽(읽기 과정에서 중요한 역할을 하는 두 부위)에서의 (활성화) 감소는 왼쪽 전전두엽 영역에서의 활성화 증가를 동반한다. 읽기와 관련된 보상은 읽기가 시작된 때부터 발전해 온 자연스러운 읽기 진행을 유지하기(→ 바꾸기) 때문에 해로울 수 있다. 기존의 경로가 과제 달성에 일반적으로 가장 효율적이다. 뇌졸중을 앓고 특정한 신체 움직임을 잃는 사람을 생각해 보라. 그 동작을 책임지는 뇌 영역이 회복될 수 없다면, 뇌는 그 신체 움직임을 복구할 대체 경로를 찾을 것이다. 하지만 비록 복구된다 해도, 그 방법이 수백만 년에 걸쳐 뇌 진화를 겪으며 발달해 온 방법만큼 효율적이지는 않을 것이다.
2. (A), (B), (C)의 각 네모 안에서 문맥에 맞는 낱말로 가장 적절한 것은?
Let’s be clear about one thing : it’s (A) [convenient / inconvenient] to keep north consistently at the top of a map: you don’t have to check the compass symbol printed on the map every time. But north doesn’t have to be given pride of place. In some earlier centuries east got top billing, and our continuing use of terms like “let’s get oriented” (B) [reflects / violates] that practice. (“Orient” refers to east; get east right and everything else falls into place.) One of Mercator’s own maps — of the British Isles — has west uppermost. South has often been set at the top; that practice is sometimes still followed by organizations that cater to motorists, including the American and Canadian Automobile Associations. So even for drivers heading to Florida, south may be “on top.” Some software allows you to print strip maps either “up” or “down” — whatever “feels” right, based on the direction you are going in. All of this points to a fundamental fact: what goes “up” owes (C) [more / less] to convention and personal convenience than to any requirements of cartographic science.
✽billing: 자리, 위치
✽✽strip map: 주요 도로 지도
✽✽✽cartographic: 지도 제작(상)의
(A) (B) (C)
① convenient …… reflects …… more
② convenient …… violates …… less
③ convenient …… reflects …… less
④ inconvenient …… violates …… less
⑤ inconvenient …… reflects …… more
{해석}
한 가지는 분명히 하자. 북쪽을 지도의 맨 윗부분에 일관되게 두는 것이 편리하다. 그러면 지도에 인쇄된 나침반 기호를 매번 확인할 필요가 없다. 하지만 북쪽에 가장 눈에 잘 띄는 자리가 주어질 필요는 없다. 지난 몇 세기 동안 동쪽이 맨 윗자리를 차지했고, 우리가 ‘let’s get oriented’와 같은 말을 계속 사용하는 것은 그러한 관행을 반영한다. (‘Orient(동양)’는 동쪽을 가리키며, 동쪽을 제대로 두면 다른 모든 것이 제자리에 들어맞는다.) Mercator 자신의 지도 중 하나는, 영국 제도의 지도였는데, 서쪽을 가장 위에 두고 있다. 남쪽이 맨 윗부분에 놓인 경우도 자주 있었는데, 그러한 관행은 때때로 미국과 캐나다 자동차 협회를 포함해 자동차 운전자들의 요구에 부응하는 단체들에 의해 여전히 지켜지고 있다. 그래서 플로리다로 향하는 운전자들의 경우에도, 남쪽이 ‘위에’ 있을 수도 있다. 일부 소프트웨어는 여러분이 가고 있는 방향에 따라 옳다고 ‘느껴지는’ 어느 쪽으로든 ‘위’나 ‘아래’로 주요 도로 지도를 인쇄할 수 있게 한다. 이 모든 것은 근본적인 사실을 시사한다. 무엇이 ‘위’에 놓이는지는 지도 제작 과학의 어떤 요구 조건보다 관습과 개인의 편의에 기인하는 면이 더 크다.
3. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
Individuals’ beliefs about themselves are not set in concrete — but neither are they easily changed. People are strongly ① motivated to maintain a consistent view of the self across time and situations. Thus, once the self-concept is established, the individual has a tendency to preserve and defend it. In the context of this ② instability, however, self-beliefs do have a certain dynamic quality. For example, when coupled with ③ educational strategies, “academic possible selves” led to positive changes in planning, test scores, grades, and attendance in a sample of low-income minority youth. Individuals with academic or career-oriented possible selves are also ④ more persistent when it comes to scholastic achievement than those with different self-goals. Self-concepts seem to be most susceptible to change when people shift from an important and familiar social setting to an unfamiliar one, such as when they go off to college or to a new city for their first “real” job. ⑤ Uncertainty can be motivating, leading to productive behavior if people believe they have the skills necessary to tackle desired goals.
✽susceptible: 민감한
{해석}
자신에 대한 개인들의 믿음은 고정된 것은 아니지만, 쉽게 바뀌는 것도 아니다. 사람들은 어떠한 시간과 상황에서든 자신에 대하여 일관된 관점을 유지하려는 강한 동기가 있다. 따라서 일단 자아 개념이 확립되면, 개인은 그것을 보존하고 옹호하려는 경향이 있다. 그러나 이러한 불안정성(→ 안정성)의 맥락에서, 자기 신념은 어떤 역동적인 특성을 가지고 있다. 예를 들어, 교육 전략과 결합될 때, ‘학업적 가능성이 있는 자아’는 저소득 소수 집단 청소년 표본에서 계획, 시험 점수, 성적, 그리고 출석에서 긍정적인 변화를 가져왔다. 학업적 또는 출세 지향적 가능성이 있는 자아를 가진 개인들은 또한 다른 자기 목표를 가진 사람들보다 학업 성취에 있어서 더 끈질기다. 자아 개념은 사람들이 중요하고 친숙한 사회적 환경에서 낯선 환경으로 옮겨 갈 때, 예를 들어 그들이 대학을 다니러 떠나거나 자신의 첫 번째 ‘실질적’ 직업을 위해 새로운 도시로 갈 때, 변화에 가장 민감한 것처럼 보인다. 불확실성은 의욕을 가지게 해서, 사람들이 원하는 목표를 다루는 데 필요한 기술을 자신들이 가지고 있다고 믿는 경우 생산적인 행동을 가져올 수 있다.
4. (A), (B), (C)의 각 네모 안에서 문맥에 맞는 낱말로 가장 적절한 것은?
People obviously prefer to enter into relationships and alliances with people who behave in cooperative, reciprocating, and mutually beneficial ways and to avoid relationships with those who exploit or disadvantage them. Thus, people are highly (A) [sensitive / insensitive] to the degree to which others violate basic norms regarding social exchange and exclude those who do so. For example, we tend to avoid, if not reject, people who (B) [violate / follow] norms of reciprocity, fairness, in-group loyalty, sharing, and trustworthiness. Such actions on the part of other people harm one’s fitness greatly and would have presumably done so throughout evolutionary history. As a result, people may possess adaptations that help them to monitor and respond to others’ unfair, selfish, dishonest, and otherwise disadvantageous actions. The fact that no otherwise normal adult is (C) [indifferent / opposed] to being taken advantage of, betrayed, or treated unfairly or selfishly suggests that such concerns are a part of human nature.
✽reciprocate: 주고받다, 보답하다
(A) (B) (C)
① sensitive …… follow …… indifferent
② sensitive …… violate …… indifferent
③ sensitive …… violate …… opposed
④ insensitive …… follow …… opposed
⑤ insensitive …… violate …… opposed
{해석}
사람들은 협력적이고, 주고받으며, 서로 이익이 되는 방식으로 행동하는 사람들과는 관계와 동맹에 들어가고, 그들을 이용하거나 불이익을 주는 사람들과의 관계를 피하는 것을 선호하는 것이 분명하다. 따라서 사람들은 다른 사람들이 사회적 교류에 관한 기본 규범을 위반하는 정도에 매우 민감하고, 그렇게 하는 사람들을 배제한다. 예를 들어, 우리는 상호주의, 공정성, 내집단 충성, 공유 및 신뢰성의 규범을 위반하는 사람들을 거부하지는 않더라도 피하는 경향이 있다. 다른 사람들에 의한 그러한 행동은 한 사람의 적응도를 크게 해치며 아마도 진화의 역사를 통틀어 그렇게 했을 것이다. 결과적으로, 사람들은 다른 사람들의 불공정하고, 이기적이고, 부정직하고, 그 외에 불리한 행동을 감시하고 그것에 대응하는 것을 돕는 적응력을 가질 수도 있다. 다른 경우라면 평범할 그 어떤 성인도 이용당하거나, 배신당하거나, 부당하거나 이기적으로 대우받는 것에 무관심하지 않다는 사실은 그러한 우려가 인간 본성의 일부라는 것을 암시한다.
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